top

5 immunerősítő szuperélelmiszer, amelyeket érdemes beiktatnunk étrendünkbe

A superfood, szuperélelmiszer kifejezés egy manapság igen elterjedt, mondhatni divatos gyűjtőfogalom mindazon élelmiszerekre, amelyek magas tápanyag-, antioxidáns, vitamin- és ásványianyag-tartalmuk révén pozitív hatással vannak egészségünkre. A rengeteg szuperélelmiszer között megtaláljuk az adalékanyagoktól és vegyszerektől mentes nyers zöldségeket és gyümölcsöket, a magvakat, a jó minőségű halakat, olajokat és a teljes kiőrlésű gabonát is.

Immunrendszerünk védelme és támogatása szempontjából már tudjuk, hogy a kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás rengeteget jelent, így ismerkedjünk most meg 5 immunrendszerünket stimuláló élelmiszerrel.

Bogyós gyümölcsök

Finom, aromás ízük mellett a bogyós gyümölcsök rostban és antioxidánsban gazdagok, és rendszeres fogyasztásukkal csökkenthető a szívbetegség, a stroke vagy a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. Antioxidáns tulajdonságuk révén megerősítik sejtjeinket a szabad gyökök elleni, és így a daganatok kialakulása ellen folytatott harcban. Szezonjuknak megfelelően válasszuk a málnát, a fekete vagy vörös áfonyát, a ribizlit, a szedret, az epret, vagy a szőlőt, mindegyik külön-külön magas és értékes tápanyagforrást jelent szervezetünk számára.

Zöld leveles zöldségek

A kelkáposzta, a spenót, a sóska, a brokkoli tele vannak értékes tápanyagokkal. Ezek közül is kiemelkednek a fitonutrienseknek vagy fitokemikáliáknak nevezett hatékony antioxidánsok, amelyek gyulladáscsökkentő, hormonszabályzó és immunerősítő hatással rendelkeznek. Fitonutriensei mellett ezek a klorofillban gazdag zöldségek A-, C-, K-vitaminban és kalciumban, vasban, illetve magnéziumban gazdagok. Fogyasszunk minél több zöld leveles zöldséget, hiszen az egyik legtáplálóbb élelmiszerek.

Olívaolaj

Az E-vitaminban, polifenolban és egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag olívaolaj rendszeres fogyasztása nagymértékben csökkenti a vérnyomást és a szívbetegségek kockázatát.

Ha ezt a mediterrán konyha fő alapanyagául szolgáló olajat nyers vegyes salátához, vagy egy finom és krémes humuszba keverjük, nemcsak különleges ízű ételt, de egy nagy adag, rossz koleszterin szintet csökkentő, egészséges zsírsavat is beviszünk a szervezetünkbe.
Figyeljünk arra, hogy soha ne hevítve, hanem hidegen fogyasszuk, hiszen a forró olívaolaj elveszíti a fent említett értékes tápanyagait.

Magvak

A növényi fehérjében bővelkedő olajos magvak, mint a dió, mogyoró, mandula, kesudió stb. igazi energiabombák, amelyek egészséges zsírokkal látják el szervezetünket. A lehető legtöbb vitamin és ásványi anyag megtalálható bennük, így kedvező élettani hatásuk vitathatatlan. A dió sokak számára az egyik leghozzáférhetőbb olajos mag, amely magas fehérje-, rost-, antioxidáns- és fitoszterin tartalommal rendelkezik. Linolsavat és alfa-linolénsavat is tartalmaz, ezen kívül kalcium-, magnézium-, mangán- és vasforrás, egy igazi B1- és B6-vitaminbomba.

Zöld tea

Bár nem tekinthető élelmiszernek, a zöld teát mégis bevettük a sorba, hiszen tartalmazza a vírusok ellen védő katekin nevű antioxidánst.
A zöld tea számos áldásos hatása közül most kiemeljük a szabad gyökök elleni védelmet, az agyműködés támogatását, valamint a fizikai teljesítőképesség serkentését.

Nemcsak, hogy kiválóan helyettesíti a kávét, de fenntartja a normál testsúlyt és a méregtelenítésben is fontos szerepe van.

Az őszi-téli megfázások elkerülésére, fogyassz rendszeresen antioxidánsban gazdag zöld teát!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *