HRI - HU BLOGOK (1)

Mi állhat az étvágytalanság hátterében és mit tehetünk ellene?

Bármily meglepő, a kóros étvágytalanság ugyanannyira komoly probléma, mint a falánkság. És bár időközönként mindenkivel előfordul, hogy egy meghűlés, vagy egy feszített munkatempó miatt kis időre nem úgy étkezik, mint előtte, vagy nem kíván különösen semmit, azonban az állapot javulásával, a helyzet megszűnésével az étvágy is helyreáll. Gond akkor van, ha az étvágytalanság huzamosabb ideig fennáll, és egészségünket veszélyezteti.

Étvágyunk elvesztésének hátterében szervi és pszichés okok is meghúzódhatnak. Vegyünk sorra párat ezek közül, majd nézzük meg, hogyan nyerhetjük vissza egészséges étvágyunkat!

Szervi okok

Az étvágytalanság szervi okai között szerepelnek a bélrendszer betegségei, mint például az irritábilis bélszindróma is, amelynek egyik jellemzője, hogy akár már kis mennyiségű étkezést követően jóllakottnak érezzük magunkat, de ez a teltségérzet sajnos kellemetlen puffadással és gázképződéssel jár együtt, emiatt úgy érezzük, hogy egyre kevesebb ételt fogyaszthatunk.

Ugyanígy a tápcsatorna, vagy a máj krónikus betegségei esetén is étvágytalannak érezhetjük magunkat.

A rosszindulatú daganatos betegségek korai stádiumában megjelenő étvágy- majd súlyvesztés azonnali figyelmeztető jel kell, hogy legyen!

Szájüregi gombás fertőzés esetén a fájdalom miatt kellemetlen az evés, így ha a probléma több napon keresztül fennáll, az komoly hatással van az étvágyunkra.

Pajzsmirigyproblémára is gyanakodhatunk olyankor, amikor már egy ideje nincs étvágyunk. Akár alulműködés, akár túlműködés áll az étvágytalanság hátterében, érdemes mielőbb kezeltetni ezt az anyagcserénkre nagy hatással lévő hormonális egyensúlytalanságot.

Ha kevés a vas, vagy a B12-vitamin a szervezetben, az is okozhat étvágytalanságot.  Vashiány esetén sápadtak vagyunk, fáj a fejünk, zavartnak érezzük magunkat, hidegek, esetleg zsibbadnak a végtagjaink, de mellkasi fájdalmat is érezhetünk. A B12-vitaminhiány olyan további tüneteket produkálhat, mint a hasmenés vagy székrekedés, sápadtság, kimerültség és fáradtság, de koncentrációs zavarokat és ínyvérzést is okozhat.

Fontos továbbá ellenőrizni a rendszeresen szedett gyógyszereinket is, hiszen több fájdalomcsillapító, antibiotikum és vérnyomáscsökkentő készítmény is étvágycsökkentő hatású lehet.

Összességében az étvágytalanság kezelése minden esetben a fennálló alapbetegség terápiáját jelenti, hiszen a kiváltó ok gyógyulásával az étvágy is visszatér.

Pszichés okok

Hosszabb ideig fennálló stresszes, szorongó, esetleg depresszív állapot következményeként gyakran előforduló tünet az étvágytalanság. Ezekben az esetekben ugyanakkor pont a falánkság, a pillanatnyi örömszerzésre szolgáló evés is velejáró tünet lehet.

A folyamatos feszültség, aggódás, hangulatingadozás, torokban érzett gombóc, szapora szívverés, ingerlékenység, önbecsülési problémák, súlyos esetekben öngyilkossági gondolatok esetén biztosak lehetünk abban, hogy pszichés gondokkal küzdünk, és semmiképp ne szégyelljünk segítséget kérni. Megfeszített tempóban dolgozunk, sok felelősséget vállalunk, traumák és veszítések értek és érnek mindnyájunkat, amelyek terhe alatt emberként természetszerűen összetörünk. Ha ezt felismerjük és önmagunk előtt is vállaljuk (sokszor ez a legnehezebb), akkor időben orvosolhatjuk gondjainkat, így visszatér az életkedvünk és az étvágyunk is.

Mit tehetünk étvágytalanság ellen?

Figyeljünk oda a rendszeres étkezésre! Ha szervezetünk megszokja, hogy naponta ugyanabban az órákban jut tápanyaghoz, akkor készül rá, és ezt korgó gyomorral jelzi is felénk.

Legyen az evés egy kellemes, semmiképp nem erőltetett folyamat, készítsük gyakran el kedvenc ételeinket, amelyeket többször is jólesően elfogyasztjuk.

Étvágytalansággal járó súlyvesztésnél dúsítsuk ételeinket különböző magvakkal, aprítsunk leveseinkbe kenyérkockát, sajtot, így könnyedén energiatöbblethez jutunk.

Kísérletezzünk a fűszerekkel! Egy-egy aromás fűszer illata az étvágyunkat is meghozza majd, és az emésztéshez szükséges nedvek termelődését is beindítja. Ilyen étvágytalanság elleni fűszer a Cayenne-bors, a mustár, a gyömbér, a kakukkfű, gyerekeknek pedig narancshéj, csipkebogyó, borsmentalevél és ürömfű keverékéből főzhetünk étvágygerjesztő gyógyteát. 

Sokszor az étvágytalanságnak csupán a mozgásszegény életmód, a ritkán végzett fizikai aktivitás az oka, ezen könnyedén segíthetünk. Szellőztessük jól ki lakásunkat, és közben végezzünk pár perces, pezsdítő légző- és testgyakorlatokat. Még jobb, ha sétálunk egy nagyot a szabadban, meglátjuk, utána rögtön jobb lesz az étvágyunk!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *