HRI - HU BLOGOK (1)

Hogyan őrizzük meg a józan eszünket krízishelyzetekben?

Február 24-e óta a világ megdöbbenten, mérgesen, félve figyel. Az emberéleteket követelő pandémia után itt egy háború, amely sokkal kíméletlenebbül oltja ki emberek százainak életét. És vannak, akik ezt élesben végignézik, akik a 21. században a háború elől menekülnek, mások pedig közvetetten értesültek róla, követik a médiában, és hasonlóan erős, félelemmel teli érzéseket vált ki belőlük.

Sokunkban feltevődik a kérdés mostanában, hogy hogyan lehet pszichésen túlélni egy ilyen krízist?  Mit csináljunk, hogy az életünket valamelyest normálisan éljük a szomszédban zajló háború idején? Hogyan gyűjtsünk elegendő belső erőt arra, hogy továbbra is motiváltak, életerősek maradjunk?

Erre pedig a szakemberek válasza: Változtassuk meg a gondolkodásunkat. Mintha az annyira egyszerű lenne – mondanánk rögtön, de szakértők szerint 3 típusú mentalitás figyelhető meg krízishelyzetekben, és ha az első típusúból eljutunk a harmadikba, már sokat javítottunk mentális, pszichés állapotunkon.

1. Fekete/Fehér – az e típusba tartozók mindent szenvedésként élnek meg, a jó dolgoknak sem örülnek felhőtlenül, mert állandóan attól félnek, hogy nemsokára úgyis rossz lesz újra.

2. Elfogadom/Megértem ezen a második szinten már az előnyöket és a hátrányokat is tisztán látjuk, így könnyebben átvészeljük a krízishelyzeteket.

3. Hálás vagyok – jelen helyzetünkben talán furán hangzik, de hálás lenni valamiért, mondjuk egy krízishelyzetben is, azt jelenti, hogy megértjük annak hosszú távú, nem csupán romboló következményeit (még ha most nem tudjuk egyébbel, mint a rombolással azonosítani a háborút), illetve tudunk perspektívában gondolkodni.

Jelen helyzetünkben a legtöbben az első két szint között lavírozunk, ám higgadtan cselekedni és segíteni úgy tudunk igazán, ha eljutunk a harmadik szintre.

Hogyan állítsuk meg saját emocionális krízisünket?

  1. Doomscrollingnak vagy doomsurfingnek nevezik azt, amikor túl sok képernyőidőt fordítunk a negatív hírek befogadására. Mentális egészségünk érdekében ezen mindenképp változtatnunk kell! Korlátozzuk a hírolvasási időt napi 20-30 percre, és igyekezzünk megszűrni a forrásokat!
  2. Koncentráljunk azokra a dolgokra, amelyeket mi szabályozhatunk. Gondolunk itt arra, hogy megbízható forrásból tájékozódunk, civil szervezetek munkáját segítjük, adományozunk stb.
  3. Vigyázzunk az egészségünkre. Aludjunk napi 8 órát, étkezzünk kiegyensúlyozottan, mozogjunk rendszeresen. Hitünktől függően találjuk meg a számunkra ideális relaxációs formát (meditáció, ima stb.).
  4. Fűzzük szorosabbra kapcsolatainkat. Beszéljünk, találkozzunk gyakrabban a szeretteinkkel! Kapcsolódjunk egymáshoz, töltekezzünk egymásból!

Cikkünk arra próbált rávilágítani, hogy a negatív történéseket tudatosabban éljük meg, ne engedjük, hogy a tehetetlenség, a félelem, a harag óriási méreteket öltsön és bekebelezzen bennünket. Ne tápláljuk, ne duzzasszuk a negatív érzéseket, tudatosítsuk, hogy jelen vannak, akárcsak a pozitív érzések is, amelyekből duplán töltekeznünk kell ezekben a nehéz időkben. Ilyen pozitív érzés lehet egy személyes vagy munkahelyi siker, egy új családtag érkezése, egy szeretetteljes családi, baráti légkör, egy testet-lelket feltöltő mozgásforma, bármi, ami a napunkat felemeli, és cikázó gondolatainkat jobb irányba tereli.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *