HRI - HU BLOGOK (1)

Miért annyira fontosak az ásványi anyagok? II. rész

Egyik korábbi bejegyzésünkben már beszéltünk egy pár ásványi anyagról, mint a bór, cink, jód és kálium, most azonban újabbakkal bővítettük listánkat. Íme:

KRÓM

A krómot a szervezet nem képes előállítani, így pótlásáról külső forrásból kell gondoskodni. Fontos szerepet játszik a szervezet energiaháztartásában, a normál vércukorszint fenntartásában. Elsősorban a vércukorszint szabályozásáról és a cukorbetegség elkerülésében nyújtott szerepéről ismert. Támogatja a normál anyagcsere folyamatokat, a tápanyagok felszívódását és hasznosulását. Fontos szerepet játszik a koleszterin metabolizmusában, így hozzájárul a szükséges tápanyagok energiává alakításához, az energiaszint és az izmok teljesítményének növeléséhez.

Hiánya: alacsony energiaszint, gyakori fáradtság, csontritkulás, alacsony vércukorszint, gyengülő memória és étkezési zavarok.

Természetes forrása: a brokkoli, a szőlő, a burgonya és hagyma.

MAGNÉZIUM

Központi szerepet játszik az enzimműködésben, a sejtek energiatermelő folyamataiban és az idegrendszer védelmében. Hozzájárul az izmok, csontok és a fogak megfelelő felépítéséhez. Az izomműködés és energiatermelés fokozásával hozzájárul a fizikai teljesítmény fejlesztéséhez. A megnövelt magnéziumbevitel segíthet a gyulladásos betegségek megelőzésében és kezelésében, valamint a PMS tüneteinek enyhítésében. 

Hiánya: gyengeség, ingerlékenység, koncentrációs nehézségek, az idegrendszer és az izmok működési zavara, magas vérnyomás és csontritkulás.

Természetes forrása: magvak, dió- és gabonafélék. 

MANGÁN

Bár a szervezetnek kis mennyiségben van rá szüksége, mégis elengedhetetlen az egészség fenntartásához. Bizonyos enzimfolyamatok elindításával vagy létrehozásával hozzájárul a normál anyagcsere fenntartásához és a tápanyagok hasznosulásához. Részt vesz a tiroxin, a pajzsmirigyhormon képződésében. Elősegíti az erős csontozat, az egészséges porcok, ízületek és idegek fenntartását. Jótékony hatást gyakorol a bőr állapotára, serkenti a kollagén termelődését, a sebek gyógyulását.

Hiánya: szédülés, hallászavar, kötőszövetek károsodása, lassan gyógyuló sebek, bőrproblémák, a haj és a körmök gyengülése, vérszegénység és abnormális vércukorszint. 

Természetes forrása: olajos magvak, bizonyos gyümölcsök és gabonafélék. 

RÉZ

Antitestképzésben, valamint a szervezet vaskészletének hasznosításában van szerepe. Részt vesz a kötőszövetek képződésében és a megfelelő csontozat megőrzésében. Védi a sejteket és az idegrendszert az oxidatív stresszel szemben. A szervezet a vasat réz jelenlétében tudja átalakítja hemoglobinná, így a megfelelő rézbevitel a vérszegénység megelőzéséhez is hozzájárulhat. Fokozza a kalcium hasznosulását, így támogatva a csontok egészségét. Biztosítja a kollagénképződést. Szerepet játszik a gyulladások leküzdésében és az immunrendszer erősítésében. Segítséget nyújthat a koleszterinszint csökkentésében, az ízületi fájdalom enyhítésében.

Hiánya: a fehérvérsejtek számának csökkenése, vérszegénység, a szívverés rendszertelensége, sápadtság, ízületi panaszok és csontfejlődési zavarok. 

Természetes forrása: napraforgómag, a diófélék, az aszalt szilva, a máj és a tenger gyümölcsei. 

SZELÉN

Az emberi szövetekben is megtalálható szelén legfontosabb szerepe az oxidatív stresszel szembeni védelem. Erős antioxidáns tulajdonsága révén részt vesz a kórokozók elleni harcban és az immunrendszer ellenállóvá tételében. Vírusellenes hatásának köszönhetően vírusos megbetegedések esetén is segítséget nyújthat. Antioxidáns és trombózis kialakulását gátló tulajdonsága miatt gyakran alkalmazzák a szív-és érrendszer betegségeinek megelőzése során. 

Hiánya: Pajzsmirigy-alulműködés, vérszegénység, vírusos megbetegedések és bőrproblémák. Okozhat továbbá izomfájdalmat, máj- és hasnyálmirigy problémákat, vagy akár terméketlenséget. Gyermekek esetén a kórosan alacsony szelénbevitel növekedési elmaradást eredményezhet.

Természetes forrása: tengeri állatok húsa, valamint a tej, tojás és gabonafélék. 

Forrás:

vitaminsziget.com

testszerviz.hu

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *