blog hri hu

Hogyan kerüljük el az őszi-téli D-vitamin-hiányt?

Szervezetünk a D-vitamint köztudottan nem táplálék útján, hanem a bőrünket érő napfény hatására állítja elő. És mivel késő ősztől kora tavaszig a nem mediterrán vidékeken napfényhiányban éljük mindennapjainkat, így bizony télire komoly hiányállapot következhet be nálunk.

De miért annyira fontos vitaminunk a D-vitamin?

A D-vitamin egyik legfontosabb hatása, hogy hozzájárul az erős csontozat és fogazat fenntartásához. Segíti a kálcium és foszfor felszívódását a belekből, így azok jól beépülnek a csontokba, izmokba, fogakba. De ugyanilyen fontos szerepet játszik az immunrendszer normál működésében, akárcsak az autoimmun folyamatok, a szív- és érrendszeri rendellenességek, a cukorbetegség és a depresszió elleni küzdelemben is. Hiánya a csontok gyengülésében (pl. csontlágyulás, csonttörések, nehezen gyógyuló törések, csontritkulás), az izomgörcsökben és a gyorsan romló fogakban is megmutatkozhat. Gyermekek esetén a D-vitamin hiánya angolkórhoz vezethet.

Mik növelhetik a D-vitamin-hiány kockázatát?

  • diabétesz
  • egyes gyógyszeres kezelések (pl. epilepszia elleni készítmények)
  • felszívódási zavarok (cisztás fibrózis, gyulladásos bélbetegség, lisztérzékenység, laktózintolerancia, gyomorszűkítő műtét)
  • hasnyálmirigy-elégtelenség
  • mellékpajzsmirigy-túlműködés
  • idős kor (>65 éves férfiak és >70 éves nők)
  • korábbi D-vitamin-hiányos állapot
  • krónikus gyulladásos betegségek
  • krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD)
  • krónikus vesebetegség
  • limfómák
  • májbetegség
  • nem traumás eredetű csonttörések előfordulása
  • csontlágyulás (oszteomalácia)
  • csontritkulás (oszteoporózis)
  • súlyos elhízás
  • vegán étrend

Forrásai, ajánlott napi mennyisége és előnyei

A D-vitamin legfontosabb forrása tehát a napfény, illetve a halmájolajban és számos halfélében (lazac, makréla, tonhal, hering, szardínia), valamint a tojássárga és a nyers tej. Napi bevitelének biztonságos felső határa csecsemőknél 1000 NE, gyerekeknél 2000 NE, serdülőknél és felnőtteknél 4000 NE.

Több kutató is a hosszú élet vitaminjának tartja a D-vitamint, hiszen tanulmányok sora igazolta az alacsony D-vitamin-szint és a halálozási ráta kockázatának növekedése közti összefüggést. A D-vitamin elősegíti a zsírok beépülését a szervezetbe, fontos szerepet játszik az alapvető anyagcsere-folyamatokban és a zsírsavak oxidációjában. A D-vitamin növeli a sportteljesítményt is. Egy intenzív edzés megemeli a kortizol szintet, ezért ennek visszaszorítása kiemelkedő fontosságú a sportolók számára. A megfelelő D-vitamin bevitel elősegíti a tesztoszteron és csökkenti a miosztatin nevű katabolikus hormon termelődését. Statisztikai adatokkal alátámasztott, hogy a magasabb D-vitamin-bevitel egyenesen arányos a sportteljesítmény növekedésével.

Előzzük hát meg a D-vitamin-hiányt, amikor csak módunkban áll, márciustól szeptemberig tartózkodjunk naponta 15-30 percet a napon, fogyasszunk zsíros halakat, tojást, és az ősz beálltával fedezzük a napi szükséges mennyiséget D-vitamin kiegészítőkkel. A D-vitamint is tartalmazó HRI-vitalion étrend-kiegészítő tabletták alkalmazása javasolt mindenkinek, aki kiemelt figyelmet fordít az erek, a csontok és a porcok normál állapotának fenntartására. Ugyanígy azoknak is, akiknek fontos az immun- és idegrendszer normál működése.

Forrás:

https://anatur.hu

https://www.webbeteg.hu

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *