blogcigi

A dohányzás immunrendszerre gyakorolt káros hatásai

A cigarettázás a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője. A dohányzás során belélegzett vegyi anyagok egyaránt károsítják a szívet és az ereket, ez pedig növeli az érelmeszesedés, vagyis az artériákban lévő plakkok kialakulásának valószínűségét. Bármilyen mennyiségű dohányzás, még az alkalmi dohányzás is okozhatja a szív és az erek ilyen mértékű károsodását. 

Egy kis statisztika

A KSH 2019-es adatai szerint Magyarországon a férfiak 27,7%-a, míg a nők 22,3 %-a dohányzik naponta. Mindkét nemből a 18-34 év közötti korosztályra jellemző leginkább a dohányzás. Férfiaknál ugyanez az adat 2014-ben még 31,6% volt, tehát esetükben a számok csökkenő tendenciát mutatnak. Nők esetében 20,8% vallotta azt 2014-ben, hogy naponta dohányzik. Összességében a teljes lakosságnak a 24,9 %-a azonban még mindig a  rendszeresen dohányzók csoportjába tartozik.

A dohányzás leggyakoribb szövődményei 

Azoknál a személyeknél, akiknél a szívbetegség egyéb kockázati tényezői is fennállnak, mint például egészségtelen koleszterinszint, magas vérnyomás, túlsúly vagy elhízás, a dohányzás még inkább növeli a szívbetegség kockázatát.

De a dohányzás a perifériás artériás betegség (PAD) kockázatát is növeli. Ez az a kórállapot, amikor a beszűkült artériák csökkentik az alsó végtagok vérellátását. A PAD-ban szenvedő betegeknél megnő a koszorúér-betegség, a szívroham és a stroke kockázata. 

A fentiek mellett a dohányzás egyik leggyakoribb szövődménye a COPD (krónikus obstruktív légúti betegség), ami a légutak beszűkülésével, a tüdő teljesítményének gyors romlásával jár. Ha korai stádiumban felismerik a betegséget, a dohányzás azonnali elhagyásával nagymértékben lassítható a betegség lefolyása. 

Hogyan változtatja meg a dohányzás a szívet és az érrendszert?

  • A vérnyomás és a pulzusszám azonnali és hosszú távú emelkedését okozza.
  • Csökkenti a szív véráramlását.
  • Csökkenti a test szöveteibe jutó oxigén mennyiségét.
  • Növeli a vérrögök kialakulásának kockázatát.
  • Károsítja az ereket.
  • Megduplázza a stroke kockázatát.

Miért káros a passzív dohányzás?

A dohányfüstnek való kitettség mindenki számára komoly veszélyt jelent, de különösen káros a terhes nők, valamint a csecsemők és kisgyerekek számára. Utóbbiaknál fülgyulladást és asztmát is okozhat.

A dohányfüstnek való kitettség a következő tüneteket produkálja:

  • szem-, orr- és torokirritáció
  • köhögés
  • túl sok váladék, nyálka a légutakban
  • mellkasi diszkomfortérzés, amit a tüdő irritációja okoz
  • mellkasi fájdalom
  • bronchitis vagy hörghurut

Letennéd a cigarettát? Így segítheted leszokásodat!

Aki hosszú ideje dohányzik, annak elegendő időt kell hagyni a leszokáshoz is. Ilyenkor nyugodtan be lehet vetni bármit, ami megkönnyíti a nikotin megvonásával járó tüneteket: rágózás, sok víz- és folyadékfogyasztás, sportolás, egészségesebb szokások fokozatos bevezetése. Látni fogjuk, hogy a dohányzás mértékének csökkenésével az állóképességünk javulni fog, és ez erősítheti a kitartásunkat. 

Néhány tipp a sikeres leszokáshoz:

  • Válassz egy stresszmentes időszakot a leszokásra.
  • Kérd családod, barátaid és munkatársaid támogatását.
  • Kezdj el sportolni.
  • Pihenj többet ebben az időszakban.
  • Táplálkozz kiegyensúlyozottan.
  • Ha szükségét érzed, csatlakozz egy dohányzásról leszoktató programhoz, csoporthoz.
  • Iktasd ki a dohányzással kapcsolatos tevékenységeidet, helyettesítsd azokat újabb, egészségesebb alternatívákkal.

Forrás:

https://www.boehringer-ingelheim.hu

https://www.nhlbi.nih.gov

https://www.hopkinsmedicine.org

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *