Uj-HRI-blog-Design-7

Miből fedezzük téli C-vitamin-szükségletünket?

A vitamin, amelynek nevét már kisgyerekként megjegyezzük, hiszen finom kis színes rágótabletták formájában már rendszeresen kapunk belőle. A C-vitamin a gyerekek, felnőttek és idősek nélkülözhetetlen vitaminja, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag táplálkozás útján jutunk hozzá. Vízben oldódik, így szervezetünk nem képes sokáig tárolni, ezért naponta pótolni kell. Hogyan? Erről szól az alábbi blogcikkünk.

Először is, miért a C-vitamin a legnépszerűbb és egyben az egyik legfontosabb vitaminunk? 

Az 1930-as években Szent-Györgyi Albert biokémikus bebizonyította, hogy a C-vitamin szervezetünk számára egy nélkülözhetetlen vitamin. Tanulmányáért 1937-ben megkapta az orvosi Nobel-díjat. 

Lássuk hát, milyen vitális funkciókat lát el ez a csodavitamin!

  • Fokozza a fertőzésekkel szembeni ellenállást.
  • Segíti a regenerációt és a sebgyógyulást.
  • Antioxidánsként védelmet nyújt a daganatos betegségekkel szemben.
  • Hatástalanítja a stressz során képződő szabadgyököket.
  • Természetes antihisztamin hatása miatt enyhíti az allergiás panaszokat.
  • Részt vesz a kollagénképzésben.
  • Erősíti és tisztítja az érfalat.
  • Védelmet nyújt a fogínynek.
  • Segíti a növekedést.
  • Részt vesz a hormonképzésben.
  • Különböző anyagcsere-folyamatokban is megtaláljuk.
  • Koleszterinszint-csökkentő hatással rendelkezik.
  • Fokozza a vas- és rézfelszívódást.

Legfőbb forrásai és mi a helyzet télen?

Mivel szervezetünk nem képes előállítani a C-vitamint, így a megfelelő mennyiséget a táplálkozás útján tudjuk bevinni. Zöldségek közül értékes C-vitaminforrás a zöldpaprika, petrezselyemzöld, brokkoli, karalábé, paraj, valamint gyümölcsök közül a bogyós gyümölcsök, a csipkebogyó, az alma és a citrusfélék. 

A tél a savanyú káposzta, karfiol, brokkoli, kelbimbó, citrusfélék  szezonja, mindegyik jelentős C-vitaminnal gazdagít! További pótlásként érdemes fagyasztott bogyós gyümölcsöket is fogyasztani. 

Ne vigyük túlzásba!

Bár a C-vitamin nem hasznosuló része a vizelettel távozik, a túlzott bevitel nem ajánlott. Tartsuk magunkat a napi 1000 milligramm C-vitamin mennyiséghez! Ennél nagyobb mennyiséget nem érdemes bevinnünk, ugyanis a szervezetünk nem tudja hasznosítani. Ha valaki a napi felső határértéknél (2000 milligramm) nagyobb mennyiséget fogyaszt, gyomorpanaszokat, hányingert, hasmenést, refluxot, gyomorégést is tapasztalhat.

Mivel a C-vitamin növeli a vas felszívódását, túlzott fogyasztása vasfelhalmozódáshoz vezethet, amely káros a szív, a máj, a hasnyálmirigy, a pajzsmirigy és a központi idegrendszer számára. Ugyanígy megnövelheti a vesékben az oxalát mennyiséget, ami hozzájárulhat a vesekövek kialakulásához. 

Fontos tudnunk, hogy csupán táplálkozással nem tudjuk túlzásba vinni a C-vitamin-bevitelünket, a fenti felső határértékhez külön táplálékkiegészítők formájában jutunk hozzá. Próbáld ki a HRI-Vitalion tablettát, mely C-vitamin tartalma révén erősíti a csontokat és segít az ízületek egészségének fenntartásában!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *